برنامه ریزی درسی برای کنکور ریاضی

مرحله 1 در برنامه ریزی برای آزمون ورودی ریاضی: تعریف اهداف ریاضی
در واقع باید در همان ابتدا مشخص کنید که در کدام زیرمجموعه های کنکور ریاضی علاقه دارید. سپس با توجه به هدف خود، برای کنکور ریاضی خود برنامه ریزی کنید. زیرا باید بدانید که ضرایب برای هر درس ها در هر زیرگروه کاملاً متفاوت است.
به عنوان مثال در گروه اول ریاضی و فیزیک همیشه مهم است در حالی که در گروه دوم دروسی مانند شیمی از همه مهمتر است.

بسیاری از شما می پرسید که چگونه برای کنکور ریاضی برنامه ریزی کنید.

در این مقاله قصد دارم این موضوعات را به شما آموزش دهم. این مهم است زیرا اگر قصد انتخاب رشته ای مانند مهندسی شیمی را دارید، اکنون که در حال مطالعه برای کنکور هستید، باید تمرکز بیشتری روی مطالعه شیمی داشته باشید.

اگر علاقه اصلی شما انتخاب رشته هایی مانند مهندسی مکانیک، محاسبات، مهندسی صنایع و ... است، باید روی دروس با ضرایب بالاتر در زیر گروه یک تمرکز کنید. اما در کل اگر می خواهید در گروه اول انتخاب رشته کنید باید بیشتر روی ریاضی و فیزیک تمرکز کنید اما برای قبولی در این رشته باید شیمی هم بخوانید اما در مقایسه با ریاضی و فیزیک اینطور نیست. نباید خیلی حساس بود بنابراین انتخاب اهداف بر روش های یادگیری دروس کنکور ارشد نیز تاثیرگذار خواهد بود و به این ترتیب بر برنامه ریزی کنکور ارشد در رشته ریاضی تاثیر می گذارد.

 

ساعات مطالعه تعیین شده در برنامه کنکور ریاضی:
در مورد طرح کنکور، در واقع باید در جدول زمانی که برنامه مطالعاتی خود را می نویسید، مشخص کنید که چه زمانی به کلاس کنکور ارشد، حتی کلاس های آنلاین و مجازی می روید.شما باید این زمان ها را در برنامه خود هش کنید. دلیل این امر این است که بدانید چقدر وقت آزاد دارید تا بتوانید یک برنامه دقیق زمان آزاد ایجاد کنید.

مثلا در این فرم با زدن تیک زمان حضور در مدرسه، اوقات فراغت خود را مشخص می کنید. مثلاً اگر از 8 تا 2 مدرسه هستید، بعد از ساعت 14 تا 12 وقت آزاد برای مطالعه دارید. اما بدانید که دانش آموزان دبیرستانی باید 6 تا 7 ساعت در روز مدرسه گائوکائو داشته باشند. شما می توانید محاسبه کنید که در یک روز چقدر زمان برای مطالعه نیاز دارید، می توانید بدانید که چقدر زمان برای مطالعه در روز نیاز دارید و 70٪ از زمان خود را صرف یادگیری کنکور کنید.

مثلاً اگر از ساعت 2 تا 12 شب 10 ساعت وقت آزاد دارید باید 70 درصد آن یعنی 7 ساعت را برای مطالعه استفاده کنید و 30 درصد باقیمانده را برای استراحت، غذا خوردن بگذارید. حمام کردن و ... همچنین می توانید بین هر ساعت مطالعه یک ربع استراحت کنید. فارغ التحصیلانی که در طول روز وقت آزاد دارند باید 9 تا 10 ساعت به مطالعه اختصاص دهند.

 

هنگام برنامه ریزی برای کنکور ریاضی باید چندین تغییر در برنامه درسی داشته باشیم:
همچنین باید نوع دروس روزانه خود را در برنامه مطالعاتی خود در نظر بگیرید، برای مثال دانش آموزی که روزانه 10 ساعت مطالعه می کند باید حداقل 5 تا 6 درس داشته باشد. از این پنج تا شش درس، دو درس باید عمومی و بقیه اختصاصی باشد. ضمناً دانش آموزانی که روزانه 8 ساعت مطالعه می کنند باید روزی چهار درس شامل دو درس عمومی و دو درس تخصصی را مطالعه کنند.هرگز فراموش نکنید که از داوطلبان کنکور ریاضی انتظار می رود که هر روز یک درس ریاضی در کارنامه مطالعاتی خود داشته باشند.

 

چه زمانی روی هر درس تمرکز کنیم:
در واقع مدت زمانی که برای مطالعه هر درس باید صرف کنید به ضریب آن در زیر گروه مربوطه بستگی دارد. مثلا یک درس ریاضی در زیرگروه ضریب 4 دارد اما چون درس خاصی هم هست ضریب 3 هم به آن تعلق می گیرد. نتیجه این کلاس 12 است. در درسی مثل فیزیک ضریب 3 دارد و چون این هم مختص درس است ضریب دیگری به آن 3 می دهند و در نهایت ضریب کل 9 می شود.

اما اگر برایتان سوال پیش می آید که در یک هفته چقدر باید برای مطالعه این درس وقت بگذارید، باید به شما بگویم که باید میزان زمان مطالعه ای که می توانید در هفته داشته باشید را به درستی محاسبه کنید. سپس تعداد کل دوره هایی که باید در یک هفته گذرانده شود را جمع آوری کنید. سپس کل زمان مطالعه خود در هفته را بر تعداد دروسی که در یک هفته گذرانده اید تقسیم کنید. عددی که در نهایت بدست می آورید در واقع تعداد ساعاتی است که برای هر ضریب باید مطالعه کنید.

حالا مثلا اگر عدد شما 1 است باید عدد 1 را در ضریب درس ضرب کنید تا بدانید در هفته چند ساعت باید وقت بگذارید.

برنامه ریزی درسی برای کنکور ریاضی:

در برنامه ریزی درسی و آموزش کنکور ابتدا باید از یک قانون میانی پیروی کنیم، یعنی هر درس اختصاصی ، حداقل یک مطالعه عمومی. همچنین سعی کنید ترتیب یادگیری را از سخت به آسان قرار دهید. این بدان معناست که اگر در یادگیری درسی مانند ریاضی مشکل دارید، سعی کنید مطالعات ریاضی خود را از ابتدای روز شروع کنید. از آنجایی که وقتی اول صبح برای مطالعه می روید پرانرژی تر هستید، مطمئناً هر روز اولین درسی را که مطالعه می کنید بهتر به یاد می آورید.


[ یک شنبه 21 فروردين 1401 ] [ 10:55 ] [ هادی شکری ]
[ ]

تعیین ضرب العجل در برنامه ریزی کنکور تجربی

در کنکور تجربی به دلیل رقابت بالایی که وجود دارد ما نباید کم کاری انجام دهیم و از همان ابتدا باید بهترین عملکرد خودمان را در سال کنکور خودمان به نمایش بگذاریم . به همین دلیل برنامه ریزی برای کنکور تجربی یکی از اصلی ترین کارهایی میباشد که دانش آموزان رشته تجربی باید در سال کنکور خودشان انجام دهند تا نتیجه خوبی در کنکور خودشان کسب کنند.

یکی از کارهای مهم برای برنامه ریزی کنکور تجربی داشتن هدف و تعیین ضرب العجل در برنامه ریزی های کنکور خودتان است.

برای اینکه بتوانید برای خودتان برنامه ریزی خوبی داشته باشید باید برای برنامه ریزی های کنکور خودتان ضرب العجل معین کنید.

اگر شما برای خودتان یک هدف گذاری نداشته باشید که تا چه تایمی میخواهید چه حجمی از مطالب را بخوانید ممکن است کم کاری انجام دهید و در نهایت از رقیب های خودتان عقب بمانید.

بسیاری از دانش آموزان در بخش تنوع درسی در برنامه ریزی کنکور تجربی مشکلات زیادی دارند که در این مقاله نکاتی را میخوام در این باره به شما آموزش دهم.

اینکه هر درسی را تا انتهای هفته میخواهید به کجا برسانید موضوع بسیار مهمی است که باید به آن دقت کنید.

به طور معمول برای نوشتن برنامه درسی برای کنکور تجربی بهتر است به صورت سه روزه عمل کنید.

یعنی یک برنامه سه روزه برای خودتان بنویسید و سپس به آن عمل کنید و دوباره برای سه روز بعدی خودتان این کار را انجام دهید.

اینکار باعث میشود که شما بتوانید نتایج بهتری در برنامه ریزی کنکور خودتان داشته باشید و قوی تر عمل کنید.

برنامه ریزی های طولانی مدت برای کنکور مثلا یک ماهه یا دو ماهه یا سه ماهه اصلا خوب نیست. به دلیل اینکه در طول سه ماه ممکنه هزار اتفاق برای شما بیفتد.

اصولا برای برنامه ریزی کنکور را باید دانش آموزان خودشان در منزل برای خودشان انجام دهند زیرا خیلی از مشاوران برنامه ریزی اشتباهی برای دانش آموز انجام میدهند یا به دلیل نداشتن شناخت کافی نسبت به نقاط ضعف یا قوت دانش آموز برنامه ریزی را بسیار سنگین یا بسیار سبک در نظر میگیرند.

به همین دلیل برای کنکور خودتان حتما برنامه ریزی کوتاه مدت انجام دهید.

داشتن برنامه ریزی درسی برای کنکور تجربی و موفقیت در کنکور امری حیاتی است که باید آن را آموزش ببینید.

 

 


[ یک شنبه 21 فروردين 1401 ] [ 7:36 ] [ هادی شکری ]
[ ]